موسسه زبان روژین ایلیا

  • ۰
  • ۰

نکاتی مهم برای نوشتن (writing)

در زبان انگلیسی انواع مختلفی از نوشتن (writing) وجود دارد که از جمله عبارتند از: مقاله، گزارش، نامه، سخنرانی، و نیز ایمیل کاری. شما هر دلیلی برای نوشتن و قرار دادن کلمات روی صفحه، و یا هر سبک خاصی برای نوشتن داشته باشید اما چندین نکته جهانی برای این موضوع وجود دارد که به شما کمک می کند نوشته خود را بهتر و متناسب تر بنویسید. در اینجا به چند مورد از مهمتری نکات در این زمینه اشاره می کنید که امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.

 

  • هدف خود را از نوشتن مشخص کنید

اصلی ترین سوالی که قبل از شروع به نوشتن باید از خود بپرسید این است که چرا می نویسید. مثلا برای نوشتن یک مقاله آکادمیک، هدف شما این است که مجموعه ای داده، اطلاعات و حقایق را بیان کنید و از مجموع آنها به یک نتیجه گیری مشخص برسید. اما اگربخواهید گزارشی در مورد یک فعالیت اقتصادی بنویسید، ممکن است بخواهید توصیه هایی را برای موارد خاصی انجام دهید. یا در نوشتن یک نامه دادخواهی شما به دنبال نتیجه ای خاص مانند بازپرداخت وجه باشید. همیشه هدف خود را در ذهن داشته باشید تا بتوانید از موضوع مورد نظرتان خارج نشوید. حتی بهتر است که کلمات کلیدی مورد نظر خود برای استفاده در آن نوشته را روی کاغذی نوشته و در زمان نوشتن آن موضوع جلوی خود نگه دارید.

 

  • سبک مناسبی برای نوشتن انتخاب کنید

در زمان مکالمه و گفتگو در مورد موضوعی خاص، خود را به طور غریزی با آنچه که می گوییم و نیز چگونگی بیان آن، سازگار می کنیم تا بتوانیم خود را با کسانی که با آنها گفتگو انجام می دهیم منطبق کنیم. برای مثال نحوه گفتگوی شما با یک مدیر و یا مدرس کاملا متفاوت از نحوه گفتگوی تان با یک دوست می باشد. نوشتن یک مطلب به صورت مناسب نیز باید همین اساس باشد. بنابراین باید سبک نوشتاری و نیز نوع کلماتی را که می خواهید استفاده کنید را به طور مناسب انتخاب کنید تا افرادی که برایشان می نویسید، بتوانند احساس راحتی داشته باشند و یا بتوانند واکنش خوبی نشان دهند. سبک نوشتن آکادمیک با سبک نوشتن یک وبلاگ و یا یک نامه دوستانه متفاوت است و این انتخاب شماست که می تواند در صورت درست بودن آن باعث جذب خواننده شما گردد.

 

  • با یک برنامه شروع کنید

اغلب مردم بدون برنامه ای می نویسند بنابراین نوشته آنها پراکنده، گسسته، و نامشخص خواهد بود که هیچ راه مشخصی در آن قابل شناسایی نیست. چه شما یک گزارش ۱۰۰۰۰ کلمه ای بنویسید، و یا چه یک نامه دادخواهی، ایجاد یک طرح و ساختار واضح، نخستین گام مهم برای انتقال پیام شما در آن نوشته می باشد و این که پیام شما با چه سرعت، کیفیت، و یا تاثیری بتواند به خواننده منتقل  شود به انتخاب یک برنامه و رعایت آن درطول نوشته بستگی دارد. برنامه ریزی ذهنی و یا سازماندهی اطلاعات به صورت بصری با نمودار و اشکال متناسب، می تواند ابزار مفیدی برای این منظور باشد.

 

  • برای خوانندگان و مخاطبان تان بنویسید نه خودتان

هدف شما از نوشتن این است که ایده ها و اطلاعات خود را به خوبی به خواننده و یا مخاطب آن منتقل کنید، بنابراین باید این هدف را در طول نوشتن، و با بیان هر حرف و جمله ای در نظر داشته باشید. به طور مداوم از خود بپرسید که هر یک از بخش های مختلفی که حاوی اطلاعات خاصی می باشند واقعا برای چه منظوری و جهت انتقال به چه کسی باید در نظر گرفته شوند.از آنجا که شما باید یک ایده روشن در مورد آنچه می خواهید بنویسید و نیز در مورد مخاطب خود داشته باشید، بنابراین دور نشدن از موضوع و نیز مخاطب می تواند امری حیاتی و در عین حال آسان باشد. شما باید بر اساس نوع مخاطب نوشته خود به انتقال اطلاعات و بیان نکات بپردازید و نه اینکه صرفا این کار را برای خود انجام دهید. اگر این اصل را رعایت نکنید شما هم وقت خود و هم وقت مخاطب خود را هدر خواهید داد.

 

  • مخاطبان و خوانندگان نوشته خود را از طریق آنچه که می نویسید راهنمایی کنید

وظیفه شما به عنوان یک نویسنده این است که به مخاطبان و خوانندگان خود کمک کنید تا پیام شما را سریع و دقیق درک کنند. برای این منظور لازم است که به آنها به روشنی نشان دهید که بخش های مختلف نوشته شما به همدیگر مرتبط هستند. هر جمله، پاراگراف، و هر بخشی از نوشته شما باید به آنچه قبل و بعد از آن می آید مرتبط باشند. بنابراین باید از کلمات و عباراتی مانند “as a result”، و یا “in this way” در متن خود استفاده کنید که بتوانند این ارتباط و پیوستگی بخش های مختلف متن را نشان دهند. عنوان های آموزنده و حاوی اصلاعات نیز به خوانندگان کمک می کنند تا فکر شما را عنوان نویسنده متن دنبال کنید.

 

  • افعال متعدی را بصورت مناسب استفاده کنید

همانطور که می دانید فعل متعدی از لحاظ دستوری به گونه ای عمل می کند که تمرکز خواننده را به کاری که انجام شده معطوف می کند نه به کسی که کاری را در جمله انجام داده است، بنابراین استفاده نادرست و یا بیش ازحد از این نوع افعال باعث انتقال نامناسب اطلاعات متن و یا ایجاد حس نامناسب در جمله می شود. در برخی از نوشته های خاص مانند نوشته های علمی، افعال متعدی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، اما در نوشته های عمومی تر نیاز آنچنانی به استفاده از آنها نیست، به همین دلیل افرادی که از آنها به صورت نامناسبی استفاده می کنند و یا اینکه بیش از حد از آنها استفاده می کنند باعث بروز حالت و سبک نامناسبی در متن خود می شوند.

مشکل این است که این افعال با توجه به اینکه کار صورت گرفته در متن را پررنگ تر از انجام دهنده کارها نشان می دهند، استفاده از این افعال باعث می شود در زمانی که نوشته نیاز به این دارد که سبک و بوی شخصی داشته باشد، نوشته را به صورت یک نوشته غیر شخصی نشان می دهد.

در بسیاری از موارد نیز نیازی به استفاده از این افعال نیست زیرا کسی که کاری را انجام داده اهمیت بیشتری از نوع کاری که انجام شده دارد، بنابراین زمان و مکان استفاده از افعال متعدی به خصوص برای القای تاثیر بیشتر بر خواننده بسیار حائز اهمیت می باشد.


مطلب پیشنهادی : اهمیت فراگیری اصطلاحات

  • ۹۷/۰۲/۲۴
  • موسسه آموزش زبان روژین ایلیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی